Author Archives: GetRumah Team

Antara rumah baru yang lengkap dengan peralatan state-of-art dan reka bentuk dalaman yang moden, atau beli rumah second hand dengan reka bentuk yang lebih tradisional… Mana satu yang korang akan pilih? Dah tentu pemilihan ni bergantung kat objektif yang korang nak capai. Tapi, biasanya akan ada 2 je. Sama ada korang nak buat duduk sendiri, […]

Apabila disoal apa perkara yang paling bermanfaat untuk dilakukan dengan duit yang kita ada sekarang, semua orang mesti menjawab “Beli Rumah.” Tetapi, lebih mudah dikata daripada dilakukan. Apakah sebenarnya faktor-faktor yang harus dilihat dahulu sebelum kita mula mencari rumah? 1. LANDSKAP Apabila landskap sesuatu tempat itu bagus, ia merupakan satu tanda yang komuniti kawasan tersebut sentiasa […]

Antara kesilapan yang kerapkali dilakukan oleh penghuni rumah yang mengakibatkan mereka susah mencari tenant seterusnya: 1. WALLPAPER YANG KETERLALUAN Ini suatu kesilapan yang sangat biasa berlaku dia perumahan Malaysia kerana para penghuni ingat wallpaper dapat mencerahkan suasana rumah. Tapi, cara begitu sebenarnya salah. Wallpaper harus dipilih dengan hati-hati. Para penghuni digalakkan mengguna wallpaper yang hanya […]

Putih – Salah satu warna neutral dan boleh digabungkan dengan baik bersama warna lain. – Dilihat lebih bersih, tetapi dinasihatkan tidak terlalu banyak kerana akan dilihat sangat kosong dan kaku. Kelabu – Memberikan ruang kediaman dilihat lebih luas, tetapi jika terlalu berlebihan dilihat lebih suram. Hitam – Warna pada dinding akan menampakkan lebih kukuh, kuat, […]

PENETAPAN nilai atau harga hartanah antara lain sering dikaitkan dengan kos pembinaan yang mana ia menjadi salah satu indikator utama bagi menentukan murah atau mahalnya sesebuah hartanah itu. Kerap kali diperkatakan, harga hartanah meningkat disebabkan pemaju terpaksa menanggung kos pembinaan yang tinggi, selain berhadapan kekangan pelbagai cukai dan pemilihan lokasi. Turut dikaitkan adalah kemudahan ditawarkan […]

Anda sedang mencari hartanah untuk dijual di suratkhabar atau laman iklan di Internet dan anda ternampak rumah yang memenuhi kehendak anda. Sudah pasti langkah seterusnya ialah dengan menghubungi perunding hartanah/ejen hartanah (sekiranya penjual menggunakan ejen) untuk bertanya mengenai rumah tersebut. Memang benar hal ini ringkas sahaja namun hal yang ringkas inilah kadangkala menyebabkan anda terlepas […]

Nama-nama untuk stesen (Mass Rapid Transit) MRT Sg Buloh – Kajang Line telah dimuktamadkan. Berikut adalah senarai penuh 31 nama stesen yang telah dimuktamadkan (nama sementara di dalam kurungan). 1. Sungai Buloh 2. Kampung Selamat (Kampung Baru Sungai Buloh) 3. Kwasa Damansara (Kota Damansara) 4. Kwasa Sentral (Taman Industri Sungai Buloh) 5. Kota Damansara (PJU5) […]

Normal kalau korang takut bila nak membeli rumah pertama. Tapi kalau terus layan perasaan takut tu, sampi ke sudah korang takkan dapat beli rumah. Ramai yang gagal melangkah dengan yakin sebab tak tahu asas yang terlibat dalam proses jual beli rumah. Nah, Tok nak kongsi ilmu yang akan bantu korang hadap proses membeli rumah subsale […]